To ensure that road transport safety measures are effective and efficient, forecast tools should be applied to help with strategic decision-making. Models of road safety measures provide such tools. The paper presents a proposed macro model of road accident casualties. The proposed models of road accident fatalities are built from a database covering more than fifty countries worldwide. The concepts of model design can be used for developing factor-based models to describe strategic societal risk on the road networks of selected countries worldwide. One of the concepts was applied to model the number of road accident fatalities. The analyses used Smeed’s model and its modifications developed for the needs of this analysis.
Wybór i prowadzenie skutecznych i efektywnych działań na rzecz bezpieczeństwa transportu drogowego wymaga opracowania narzędzi prognostycznych ułatwiających podejmowanie decyzji strategicznych. Takimi narzędziami są modele miar bezpieczeństwa ruchu drogowego. W referacie przedstawiono propozycję makro modelu strat osobowych ponoszonych w wypadkach drogowych. Zaproponowano modele liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zbudowanego na bazie danych z kilkudziesięciu krajów całego świata. Przedstawione koncepcje budowy modeli mogą posłużyć do opracowania modeli czynnikowych opisujących strategiczne ryzyko społeczne na sieci dróg wybranych krajów z całego świata. Jedną z koncepcji aplikowano do modelowania liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Do analiz przyjęto model Smeed’a i jego modyfikacje opracowane dla potrzeb przedstawionej analizy.