Wraz z rozwojem środków transportu kołowego rosną wymagania stawiane przed infrastrukturą drogową w zakresie wytrzymałości, trwałości, ale również bezpieczeństwa .Jako bezpieczniejsze przyjmuje się rozwiązania, w których konstrukcje wsporcze nie pochłaniają energii, a ulegają rozdzieleniu lub odkształceniu podczas gdy pojazd kontynuuje ruch ze zmniejszoną prędkością. Ryzyko wystąpienia obrażeń pierwotnych u pasażerów podczas uderzenia w taką konstrukcję jest niższe w porównaniu do konstrukcji pochłaniających energię. Wymagania dotyczące zachowania pojazdów podczas uderzenia w nieruchome konstrukcje wsporcze dla urządzeń drogowych zostały opisane w normie PN-EN 12767. Norma ta określa poziomy bezpieczeństwa biernego, uwzględniając ruch pojazdów i pasażerów po zdarzeniu drogowym [1]. Najwyższy stopień ograniczenia skutków uderzenia zapewniają konstrukcje nie pochłaniające energii NE. Poprawność doboru cech konstrukcyjnych infrastruktury drogowej jeszcze na etapie konstruowania jest weryfikowana analizami komputerowymi. Do modelowania uderzeń w elementy infrastruktury drogowej powszechnie wykorzystywane jest środowisko LS-Dyna [2, 3]. W pracy podjęto problematykę modelowania uderzenia lekkiego pojazdu w maszt konstrukcji wsporczej dla planszy informacyjnej.
The paper presents a numerical analysis of the impact of the light car in the road infrastructure performed. Analysis conducted in the LS-Dyna environment made it possible to verify the selection of the design features of the foot of the mast. Accepted structure should meet the requirements for the Non-Energy categories according to PN-EN 12767.