Przedstawiono niekorzystny wpływ parametrów pyłu drogowego na zużycie współpracujących tarciowo elementów silnika. Scharakteryzowano systemy filtracji powietrza wlotowego pojazdów eksploatowanych w warunkach dużego zapylenia powietrza. Przedstawiono warunki doboru papieru filtracyjnego do filtru powietrza silnika spalinowego. Wyjaśniono celowość bieżącego usuwania z osadnika zatrzymanego przez cyklony pyłu. Omówiono różne konfiguracje ejektorów stosowanych do odsysania pyłu z osadników odpylaczy bezwładnościowych. Przytoczono definicję stopnia odsysania m0 będącego miarą intensywności odsysania. Przedstawiono problemy filtracji powietrza w przegrodzie porowatej. Pokazano możliwość poprawy efektywności filtracji powietrza wlotowego do silnika przy wykorzystaniu materiałów z dodatkiem nanowłókien.
Disadvantageous influence of parameters of road dust on wear of tribologically mating engine elements is presented. Inlet air filtration systems of vehicles exploited at large air dustiness conditions are characterized. The conditions of filter paper choice to the combustion engine air filter are presented. The current sucking-off of the dust stopped by cyclones expediency is explained. Various ejector configurations used for dust sucking-off from the inertial dedusters dust settlers are described. The definition of sucking degree m0, which is the sucking intensity measure, is given. The problems air filtration porous barrier are presented. Possibilities of engine inlet air filtration effectiveness improvement is shown using materials with addition of nanofibers.