This article demonstrates the importance of the aspects of social life which include prevention and education at all possible stages of using cyberspace. It encompasses a characterisation of the primary concepts and programmes associated with developing a sense of security in individuals in cyberspace. Focus was placed on major social and educational projects with an impact on security. The keynote of the article is that personal (individual) security, in addition to the sense of peace and stability and health security, have an essential impact on the sense of security of people using modern ICT technologies. All this is related to appropriate attitudes and experiences, at the same time defining the focus area for the responsible State bodies (services, organisations, institutions).
Treść artykułu pokazuje jak istotnym aspektem życia człowieka jest szeroko pojęta profilaktyka oraz edukacja we wszystkich możliwych etapach korzystania z cyberprzestrzeni. Artykuł zawiera charakterystykę podstawowych koncepcji i programów dotyczących kształtowania poczucia bezpieczeństwa człowieka w cyberprzestrzeni. Skoncentrowano się głównie na najważniejszych społecznych i edukacyjnych projektach mających wpływ na bezpieczeństwo człowieka. Idea przewodnia artykułu dowodzi, że bezpieczeństwo personalne (osobiste, ludzkie), wraz z poczuciem spokoju i stagnacji oraz bezpieczeństwem zdrowotnym, mają zasadniczy wpływ na poczucie bezpieczeństwa człowieka korzystającego z nowoczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych. Wszystko to łączy się w przyjmowaniu odpowiednich postaw i odczuć wyznaczając jednocześnie obszar koncentracji działania w tym zakresie odpowiednich podmiotów (służb, organizacji, instytucji) państwa.