Niniejszy artykuł zawiera wprowadzenie do metodologii planowania zrównoważonej mobilności miejskiej (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP), opracowane na podstawie dostępnych dokumentów, wytycznych lub innych materiałów źródłowych. SUMP stanowi nową koncepcję planistyczną promowaną przez Komisję Europejską w celu ochrony klimatu oraz poprawy efektywności energetycznej transportu. Autor przybliżył podstawowe różnice pomiędzy tradycyjnym podejściem do planowania transportu w miastach, a tym zakładanym przez metodologię planowania zrównoważonej mobilności miejskiej, przez co możliwe jest stosunkowo szybkie zrozumienie zasadniczych cech planowania zrównoważonej mobilności miejskiej w odniesieniu do tak zwanych metod tradycyjnych.
This article provides an introduction to the methodology of sustainable urban mobility planning (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP), developed on the basis of available documents , guidelines or other source materials. SUMP planning is a new concept promoted by the European Commission in order to protect the climate and to improve energy efficiency in transport. The author drew the basic differences between the traditional approach to transport planning in cities, and this assumed by the methodology of sustainable urban mobility planning, what can help to relatively quick understand of the essential features of sustainable urban mobility planning in relation to so-called traditional methods.