The publication subject is the issue related to the assessment of phenomena occurring during the jet fuel thermal degradation process. The research in this article was carried out on a specialised laboratory station, according to the author’s own methodology. The assessment of the fuel degradation process was conducted on the basis of an analysis of the content of deposits collected on filters with a diameter of 0.8 µm and 3.0 µm. The filters were additionally analysed under a microscope. The results indicate that a degree and intensity of the fuel thermal degradation process are affected by the technology of the tested fuel and the test temperature. The article was prepared on the basis of the results obtained within the framework of the research project No. 2011/01/D/ST8/06567 funded by National Science Centre.
Tematem publikacji jest problematyka związana z oceną zjawisk zachodzących podczas procesu degradacji termicznej paliwa lotniczego. Badania w niniejszym artykule prowadzono na wyspecjalizowanym stanowisku laboratoryjnym, według własnej autorskiej metodyki. Ocenę procesu degradacji paliwa przeprowadzono w oparciu o analizę zawartości osadów zebranych na sączkach o średnicy 0.8 µm i 3,0 µm. Sączki dodatkowo były analizowane pod mikroskopem. Wyniki wskazują, że na stopień i intensywność procesu degradacji termicznej paliwa ma wpływ technologia badanego paliwa oraz temperatura badania. Artykuł został przygotowany w oparciu o rezultaty otrzymane w ramach projektu badawczego nr 2011/01/D/ST8/06567 finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.