When the final feasibility report on a new mine indicates that it is feasible under the prevailing technological and economic conditions to develop the project into an open pit mine, mine managements are often faced with the problem of determining the capacities, fleet sizes and how to select and match the materials handling equipment to ensure maximum production and profitability of the mine. One option is to use the results from other operating mines in similar geographic, geological and economic environments. Of late, most mine managements are increasingly depending on the results of computer simulations of their operations to determine the types, capacities and combinations of equipment for best matching and optimum productivity.
W niniejszym artykule do oceny wykonalności dwóch nowych opcji górniczych w kopalni Alpha-Beta wykorzystano oprogramowanie Visual Slam z modułem do symualacji AweSim. Zarząd kopalni Alpha-Beta chce zastosować urabianie koparkami w połączeniu z transportem hydraulicznym bezpośrednio z przodka do zakładu przeróbczego At Face Slurrying (AFS) do eksploatacji piasków roponośnych na koncesji A i kombajn górniczy w połączeniu z zastosowaniem ciężarówek z tylnym rozładunkiem Continuous Surface Miner-Rear Dump Trucks (CSM--Trucks) do eksploatacji węgla na koncesji B. W artykule przedstawiono zastosowanie technik symulacji jako narzędzia do modelowania, formułowania i testowania wielu modeli w systemach AFS i CMS-Trucks. Synteza raportów z przeprowadzonych symulacji zawiera cenne informacje na temat parametrów efektywności urządzeń górniczych, które w inny sposób nie są łatwe do uzyskania w oparciu o studia czasu i ruchu. Otrzymane z symulacji wyniki pokazują, że system AFS jest ekonomicznie i technicznie wykonalny, praktycznie z niewielkim ryzykiem strat w produkcji. W tym wypadku firma może osiągnąć projektowaną zdolność produkcyjną poprzez zwiększenie pojemności miksera odpowiadającego wydajności nowej linii produkcyjnej. Dla przykładu, można to osiągnąć poprzez dynamiczną kontrolę wzrostu poziomu pulpy w zbiorniku, mając szereg wprowadzonych zmiennych, których wartości graniczne mogą być porównane z nowymi wymaganiami produkcyjnymi systemu. Z syntezy raportu wynika, że dla systemu Continuous Surface Miner-Trucks średni czas oczekiwania CMS wynosił 0,17 min i że nie było czasu oczekiwania dla samochodów ciężarowych. CMS był dyspozycyjny 94,5% czasu, co pokazuje, że system działał skutecznie.