W artykule omówione zostały oczekiwania konsumentów energii elektrycznej w Polsce, Holandii i Portugalii odnośnie inteligentnego domowego systemu zarządzania energią (ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonalności aktywnego zarządzania popytem). Z punktu widzenia użytkownika bardzo duże znaczenie ma efektywność finansowa (oszczędności przewyższające wydatki na uruchomienie systemu) oraz prostota korzystania. Finalna efektywność systemu zależeć będzie od aktywnego uczestnictwa konsumentów, dlatego akceptacja technologii ma kluczowe znaczenie dla wprowadzenia rozwiązania w życie. Badania przeprowadzone dla projektu: „e-balance - balancing energy production and consumption in energy efficient smart neighbourhoods” pokazują, że na system zarządzania energią można patrzeć jak na maszynę społeczną, w której komponent społeczny (zaangażowanie użytkowników, ich dane itp.) jest nie mniej ważny niż rozwiązania technologiczne.
This paper focuses on expectations of electricity consumers (in Poland, Netherlands and Portugal) regarding smart home energy management system with particular emphasis on functionality of active demand management. From the user's point of view, financial efficiency and simplicity of use are very important. The final efficiency of the system will depend on active participation of the consumers, therefore the acceptance of technology is of key importance for the implementation of the solution. Research conducted within the project: "e-balance - balancing energy production and consumption in energy efficient smart neighbourhoods" showed that the energy management system can be perceived as a social machine in which the social component (users’ involvement and engagement) is as important as technological solutions are.