The aim of the article is to present the educational activities undertaken by the scientific community at the Faculty of Civil Engineering, Czestochowa University of Technology related to architectural design and spatial and sustainable development. The community contributed to the education of not only students, but also members of the public. The article covers projects conducted by researchers on topics related to construction, architectural design and shaping public spaces. The participants of the classes organized as part of the projects were school students and activities were adapted to different age groups as well as for the residents of Czestochowa and the surrounding area. The age of the participants determined the selection of topics and the use of creative didactic methods. Attractive forms of communication were used to stimulate development from an early age and instil among the whole society an ethos appreciating the quality of architecture and public spaces, the value of the cultural environment and understanding and undertaking activities in the field of architectural and landscape design.
Celem artykułu jest przedstawienie podejmowanych przez środowisko naukowe Wydziału Budownictwa Politechniki Częstochowskiej działań w postaci różnorodnych form edukacyjnych w zakresie projektowania architektonicznego, przestrzennego i zrównoważonego rozwoju, przyczyniających się do edukacji nie tylko studentów, ale i całego społeczeństwa. Artykuł zawiera omówienie zrealizowanych przez pracowników naukowych projektów o tematyce związanej z budownictwem, projektowaniem architektonicznym oraz kształtowaniem przestrzeni publicznych. Uczestnikami zajęć organizowanych w ramach projektów są dostosowani do różnych grup wiekowych uczniowie szkół, mieszkańcy Częstochowy i okolic. Wiek uczestników decyduje o doborze odpowiedniej tematyki i zastosowaniu kreatywnych metod dydaktycznych. Atrakcyjne formy przekazu mają na celu wypracowanie już od najmłodszych lat wśród całego społeczeństwa etosu doceniającego jakość architektury i przestrzeni publicznych, wartości środowiska kulturowego oraz rozumienia i podejmowania działań w zakresie projektowania architektoniczno-krajobrazowego.