Temat referatu porusza problemy nośności warstw jezdnych lub podłoża gruntowego dróg na terenach wiejskich ze wzmocnieniem, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych na modelach sypkiego ośrodka z poziomym zbrojeniem wkładkami dwukierunkowymi (siatki, kraty, maty). Przedmiotem badań są odkształcenia pionowe i poziome modeli symulacyjnych nawierzchni lub podbudowy, obciążonych statycznie. Przedstawiono zasadę pracy i założenia modelowe gruntu zbrojonego oraz w dwóch wariantach propozycję analitycznego zapisu modelu pracy warstwy gruntu ze wzmocnieniem. Wyprowadzono też zależności formułujące wartość współczynnika poziomego parcia, który potraktowano jako podstawowy parametr determinujący udział zbrojenia w redukowaniu odkształceń warstwy gruntu.
In the paper is presented load capacity problems of road construction with reinforcement on the country area on the ground of laboratory tests results of loose medium models with horizontal two-way reinforcement inserts (grids, mats). The object of investigations are vertical and horizontal deformations of statical loaded simulation models of road construction. Was described the work base of reinforced soil and proposed analytic notation of work of reinforced soil layer. Was formulated also the formula to the calculation of horizontal pressure coefficient as basic parameter to the estimation of reinforcement participation in the reduction of soil layer deformation.