Benchmarking jest postrzegany przez organizacje o różnym profilu działalności jako skuteczna metoda porównania produktów lub usług w kontekście proponowanych przez firmy konkurencyjne rozwiązań i poszukiwań innowacyjnych obszarów rozwoju. Celem artykułu jest zastosowanie benchmarkingu jako metody identyfikacji najlepszych praktyk dla potrzeb doskonalenia jakości produktu. W oparciu o analizę tzw. graczy na rynku wytypowano lidera, w odniesieniu do którego dokonano analizy porównawczej w aspekcie istotnych cech jakościowych. Przeprowadzono również ocenę konsumencką w celu pozycjonowania produktu oraz identyfikacji kierunków doskonalenia. W efekcie badań zdiagnozowano obszary doskonalenia, jakie powinien uwzględnić producent w zakresie składu, opakowania oraz cech organoleptycznych.
Benchmarking is perceived by organizations with a different profile of activity as an effective method of comparing products or services in the context of solutions proposed by competing companies and searching for innovative development areas. The aim of the article is to use benchmarking as a method of identifying best practices for the purposes of improving product quality. Based on the analysis of the so-called players in the market the Leader was selected, in relation to which a comparative analysis was made in the aspect of significant quality features. Consumer assessment was also carried out in order to position the product and identify improvement directions. As a result of the research, the areas of improvement that the producer should consider in terms of composition, packaging and organoleptic characteristics were diagnosed.