The article deals with the subject of diagnosing the current system of pilot training on multi-role aircraft in Poland. The authors pay particular attention to changes in its organization, arising from the compromise between technology, needs and funds on the part of the organizers. The recommended perspective changes in its organization in Poland result from the past three years of research in the Air Force University and institutions engaged in the discussed issues. The issues continue the research process handled in the dissertation [5], resulting from analyses and comparisons with world trends in this respect. The obtained findings suggest that it is essential to achieve the planned outcomes of training pilots on multi-role aircraft, at the same time reducing time and costs. It is linked to the introduction of modern aircraft or equipment supporting the process of pilot training.
Tematem publikacji jest diagnoza aktualnego systemu szkolenia lotniczego pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych (WSB) w Polsce. W artykule szczególną uwagę zwrócono na zmiany w jego organizacji wynikające z kompromisu między techniką, potrzebami, czy finansami jego organizatorów. Sugerowane perspektywiczne zmiany w jego organizacji w Polsce są wynikiem prowadzonych w ostatnich trzech latach badań w Lotniczej Akademii Wojskowej oraz instytucjach lotniczych zajmujących się poruszaną problematyką. Zawarte kwestie są kontynuacją procesu badawczego zawartego w dysertacji [5] oraz wynikiem analiz i porównań ze światowymi trendami w tym zakresie. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że należy dążyć do osiągnięcia zakładanych efektów szkoleniowych pilotów WSB przy redukcji czasu i kosztów. Wiąże się to z wprowadzeniem nowoczesnych statków powietrznych oraz urządzeń wspomagających proces szkolenia lotniczego.