W artykule opisano metodę weryfikacji i ewaluacji wykorzystania funkcji zmian prędkości kątowej wału korbowego oraz jej pochodnej do monitorowania zakłóceń równomierności pracy cylindrów. Badania wykonano na stanowisku silnika średnioobrotowego 3AL25/30. Pomiar prędkości chwilowej zrealizowano za pomocą tarczy ze 180 szczelinami i głowicy fotooptycznej. Przebiegi prędkości kątowej wyznaczono, opierając się na pomiarze czasu przejścia szczelin i odkłócono, wykorzystując filtry Savitzky’ego-Golaya. Przeprowadzono symulacje niesprawności, których wyniki wskazują na możliwość wykorzystania przebiegów prędkości kątowej wału do oceny stanu technicznego. Zebrane dane mogą być obrabiane na statku, na podstawie formuł zapisanych w programie MS Excel. W artykule przedstawiono plan badań mających na celu określenie przydatności bieżącego pomiaru chwilowej prędkości obrotowej wału, a następnie analizy porównawczej z wartościami wzorcowymi, do celów diagnostycznych.
The paper presents an idea to utilize crankshaft’s angular speed variation and its derivative for monitoring of trouble of diesel engine combustion quality. Measurement of instantaneous angular speed, long term recording and archive of values is enabling by modern programmable logic controllers. Measurement of IAS (Instantaneous Angular Speed) is done using optical sensor and toothed disc. Advantage of this method is simple installation and constant signal. Collected data can be processed on board, basing on MS Excel formulas. Observation of changes of instantaneous speed and acceleration cannot replace Main Effective Pressure measurement or vibration monitoring, but tool for early warning. When a signal of deteriorating of engine performance is obtain, more accurate diagnostic can be implemented. Expected final result will be elimination of engine’s cycle’s irregularity. Proposed method is at early stage of investigation and further steps to prove its utility and to develop concluding rules are to be conducted.