W artykule przedstawiono wpływ zmian organizacji ruchu na bezpieczeństwo ruchu drogowego na przykładzie ronda Bernardyńskiego w Bydgoszczy. Wykazano, że w pewnych sytuacjach za pomocą przemyślanej organizacji ruchu można osiągnąć znaczną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednak bardzo wyraźnie zaznaczono, że środki organizacji ruchu absolutnie nie mogą być sposobem poprawy błędów geometrycznych w nowoprojektowanych rozwiązaniach infrastruktury drogowej, lecz jedynie istniejących, których przebudowa z różnych względów nie może być zrealizowana. Stwierdzono, że zawsze należy dążyć do osiągnięcia jak największej zgodności rozwiązań geometrycznych z rozwiązaniami organizacji ruchu. Dopiero prawidłowe rozwiązania geometryczne i dopełniające je rozwiązania organizacji ruchu dają duże prawdopodobieństwo, że liczba zdarzeń drogowych spowodowanych wadami infrastruktury drogowej nie przekroczy jeszcze możliwego ze społecznego punktu widzenia akceptowalnego poziomu.
This paper presents the impact of changes in the organization of traffic on road safety at the roundabout example Bernardynskie in Bydgoszcz. It has been shown that in certain situations with the thought of traffic organization can achieve significant improvement in road safety. However, very clearly stated that measures the traffic organization absolutely cannot be a way to improve the geometric errors in the newly designed road infrastructure solutions, but merely existing, there construction of various reasons, cannot be realized. It has been found that you should always strive to achieve the highest compliance solutions geometric solutions traffic organization. Only correct geometric solutions and complementary traffic management solutions they provide a high probability that the number of road accidents caused by defects of road infrastructure will not exceed even possible from a social point of view, an acceptable level.