In this paper some selected conclusions have been drawn from the simulated maneuver of a vehicle’s momentary acceleration in various road conditions. The aim of this paper was to answer the question whether the random irregularities of the road could decrease the final speed of the vehicle and cause it to deviate from the straight line motion and to what extent. These irregularities had three different maximum amplitudes which enabled analysis of vehicle’s acceleration on the less and the more uneven road. Also, almost the same and almost different profiles were assumed for the left and the right wheels of the vehicle’s model. Some additional phenomena such as the ice on the road have been taken into account. The initial speed was 20 km/h and after 2 s the vehicle started to accelerate. Then, after 8 s the simulation stopped, which gave the whole simulation time equal to 10 s.
W artykule wyciągnięto wybrane wnioski z symulacji manewru chwilowego przyspieszenia pojazdu w różnych warunkach drogowych. Celem artykułu była odpowiedź na pytanie, czy przypadkowe nierówności drogi mogą wpływać na zmniejszenie prędkości końcowej pojazdu, a także spowodować jego zboczenie z prostoliniowego toru jazdy oraz w jakim stopniu. Nierówności te miały trzy różne maksymalne amplitudy, co pozwoliło na analizę przyspieszenia pojazdu na mniej i bardziej nierównej drodze. Przyjęto również prawie takie same i prawie różne profile dla lewego i prawego koła modelu pojazdu. Uwzględniono dodatkowe zjawiska, takie jak oblodzenie drogi. Początkowa prędkość wynosiła 20 km/h i po 2 s pojazd zaczął przyspieszać. Następnie po 8 s symulacja została zatrzymana, co dało czas całej symulacji równy 10 s.