The article presents an attempt to develop a method of acquiring data on traffic as to control the extensive system of variable message signs. In principle, this system controls the characteristics of the vehicles on long sections of roads with high class technical support. Functionality of this method is that in this case the vehicle in motion is at the same time a kind of counter. Assuming the development of principles of transmission of such data to the control center can control the whole strings of variable message signs relatively accurately adjust their content to the traffic situation on the road. The problem is the aggregation of data and their interpretation justified in the context of the efforts made concerning changes in the organization and traffic control using VMS signs [1,4,5,6,7,9,11,12,13,14].
Artykuł prezentuje próbę opracowania metody pozyskiwania danych o ruchu celem sterowania systemem tzw. rozległych znaków zmiennej treści. W założeniu taki system kontroluje charakterystyki pojazdów na długich odcinkach dróg o wysokiej klasie technicznej. Funkcjonalnością tej metody jest to, że w tym przypadku sam pojazd w ruchu staje się jednocześnie pewnego rodzaju licznikiem. Przy założeniu opracowania zasad transmisji tego typu danych do centrum sterowania można sterować całymi ciągami znaków zmiennej treści stosunkowo dokładnie dostosowując ich treści do sytuacji ruchowej na drodze. Problemem jest agregacja danych oraz ich zasadna interpretacja w kontekście działań podejmowanych w przedmiocie zmian organizacji i sterowania ruchem z wykorzystaniem znaków VMS.