Zmiany zachodzące w sektorze kolejowym oraz wyzwania stwarzane przez Unię Europejską, dotyczące wymagań prawnych w zakresie funkcjonowania i rozwoju kolei, determinują potrzeby przeprojektowania modeli biznesu firm działających w tym sektorze. Należy odnieść się do założeń konstrukcji modeli biznesu przedsiębiorstw transportu kolejowego w układzie łańcucha wartości oraz powiązań sieciowych, kształtujących siłę tego sektora na tle innych sektorów gospodarki. Zrozumienie założeń konstrukcji modeli biznesu w kontekście specyfiki sektora kolejowego może być dla menedżerów firm kolejowych nowym potencjałem w drodze do osiągania konkurencyjności. Celem artykułu jest przedstawienie problematyki projektowania modeli biznesu w kontekście specyfiki sektora kolejowego. W niniejszej publikacji zwrócono uwagę na dotychczas słabo rozpoznane w literaturze przedmiotu zagadnienie projektowania efektywnych modeli biznesu przedsiębiorstw kolejowych.
Changes in the rail sector and the challenges posed by the European Union in the context of new legal requirements, determine the need for redesigning business models of companies operating in this sector. There is a need to refer to business models, design principles for railway undertakings in the value chain system and networking, influencing the strength of this sector compared to other sectors of the economy. Understanding the principles of business models in the context of the specificities of the rail sector can be a railway company managers a new way potential to achieve competitiveness. This article presents the problem of designing business models in the context of the specificity of the railway sector. In this paper drew attention to the hitherto little recognized in the literature the problem of designing efficient business models of railway undertakings.