This paper gives, first of all, a short characteristics of works made in The Institute of Machines and Automotive Vehicles at The University of Technology in Poznan; they support the development of road foodstuff refrigerated transport (ATP certification tests, a complex diagnostic system for heat insulating bodies, computer hardware). The second (essential) part of this paper presents possibilities of the eomputer program enabling to simulate heat transfer in refrigerated load chambers. The program computation algorithm are differential equations of momentary thermal powers flowing among: a transported load, an air inside load space, a refrigerated unit, body walls and the environment of a transport mean. The paper contains simulation calculations results concerning the evaluation of: - possibilities to lower the load temperature during transport, - effects of unsatisfactory cooling the body inside before loading, - incorrect air flow inside the body (for ex. in the effect of wrong load arrangement). The above mentioned cases are the most often reasons of problems concerning keeping the required foodstuff temperature during transport.
W referacie najpierw w skrócie scharakteryzowano prace wykonane w Instytucie Maszyn Roboczych i Pojazdów samochodowych Politechniki Poznańskiej wspomagając rozwój drogowych środków chłodniczego transportu żywności (badania certyfikacyjne ATP, kompleksowy diagnozy zabudów termoizolacyjnych, narzędzia komputerowe). W drugiej (zasadniczej) części referatu zaprezentowano możliwości programu komputerowego umożliwiającego symulowanie wymianę ciepła w chłodniczych komorach ładunkowych. Algorytm obliczeniowy programu stanowią równania różniczkowe chwilowych mocy cieplnych przepływających pomiędzy: przewożonym ładunkiem, powietrzem wewnątrz przestrzeni ładunkowej, agregatem chłodniczym, ścianami nadwozia i otoczeniem środka transportu. Referat zawiera wyniki obliczeń symulacyjnych dotyczące oceny: - możliwości obniżenia temperatury ładunku podczas transportu, - skutków niedostatecznego schładzania wnętrza nadwozia przed załadunkiem, - nieprawidłowego przepływu powietrza wewnątrz nadwozia (np. wskutek niewłaściwego rozmieszczenia ładunku). Wymienione przypadki stanowią najczęstsze przyczyny problemów związanych z utrzymaniem wymaganej temperatury ładunku żywnościowego w trakcie transportu.