Praca niniejsza poświęcona jest zagadnieniom związanym z modelowaniem i symulacją układu pojazd szynowy-tor, przy czym zagadnienia zawężone zostają przede wszystkim do tzw. dynamiki w płaszczyźnie poprzecznej. Termin ten ma znaczenie umowne i odnosi się głównie do zagadnień związanych ze statecznością ruchu oraz prowadzeniem pojazdu po torze zakrzywionym (łuk, krzywa przejściowa). Autor prezentuje oryginalne metody analizy, symulacji i optymalizacji komputerowej wspomnianego wyżej układu. Szczególny nacisk położony został na rozwiązania innowacyjne pojazdów szynowych, w tym rozwiązania z wykorzystaniem układów sterowania. Rozwiązania te istotnie zwiększają bezpieczeństwo ruchu oraz trwałość pojazdów. Niektóre zaproponowane metody bazują na technikach heurystycznych, jak sztuczne sieci neuronowe i zbiory rozmyte. W pracy zawarto również rozważania dotyczące analizy układu operalor-tor-pojazd szynowy.
The above work considers the problems connected with the modelling and simulation of a rail-vehicle-track system. The problems are principally limited to the so-called lateral dynamics. This term has a conventional meaning, and refers mainly to problems connected with motion stability and the driving of a vehicle on a curved track (arc, transition curve). The author presents original methods of modelling, analysis, simulation and optimization of the above system, including among others: algorithms for the automatic generation of equations of motion, heuristic and stochastic modelling, methods of analysing technical stability and sensitivity. Special emphasis has been put on innovative solutions for railway vehicles, including solutions with the application of control systems. These solutions significantly increase the safety of motion as well as vehicle life. In most cases they refer to adaptive suspensions. Some of the proposed methods arę based on such heuristic methods are based on such heuristic metyhods as neural networks and fuzzy sets. Considerations conceming the analysis of an operator-track-railway vehicle system have been also included in the work.