Praca przedstawia wyniki numerycznej analizy trwałości zmęczeniowej turbiny silnika lotniczego pracującego w warunkach zmęczenia niskocyklowego. W pierwszej części pracy wykorzystując metodę elementów skończonych wyznaczono rozkład naprężeń w newralgicznych elementach turbiny: tarczy (dysku) i łopatce. W obliczeniach zdefiniowano warunki brzegowe i obciążenia panujące w silniku turbinowym pracującym z maksymalną startową prędkością obrotową. Rezultaty uzyskane z nieliniowej analizy naprężeń posłużyły następnie jako dane wejściowe w numerycznej analizie trwałości zmęczeniowej. Dla zdefiniowanej historii obciążenia zmiennego w czasie, odpowiadającej 1 godzinnej pracy silnika, wyznaczono liczbę godzin, przy której może wystąpić uszkodzenie zmęczeniowe elementów turbiny. Analizując wyniki obliczeń zmęczeniowych możliwe było także wskazanie lokalizacji stref modelu gdzie mogą pojawić się pierwsze szczeliny zmęczeniowe.
The This paper presents results of the stress and fatigue analysis of the turbine disc and blade. A non-linear finite element method was utilized to determine the stress state of the turbine components under operational condition. A critical, high stress zones were found at the several region of turbine. Results obtained from the preliminary static calculation were next used into total fatigue life (S-N) analysis performed for the load time history equivalents to 1-hours work of engine under operating flight. In this analysis, the number of hours to the total damage of the critical components of turbine subjected to low cycle fatigue was estimated.