W artykule przedstawiono wyniki badania wpływu zmiany kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa i ciśniena otwarcia wtryskiwaczy na koncentrację związków toksycznych w spalinach wylotowych silnika ZS SULZER typu 6AL 20/24. Jednocześnie dokonano oceny wpływu wartości tych wielkości na obciążenie mechaniczne i cieplne podstawowych elementów silnika, a także na jego osiągi (średnie ciśnienie indykowane, jednostkowe zużycie paliwa). Wyniki badań wskazują na możliwość ograniczenia emisji NO przez zmianę podstawowych wielkości regulowanych bez naruszania bezpieczeństwa i efektywności pracy, niezawodności i trwałości elementów silnika. Wyniki te mogą mieć bezpośrednie zastosowanie w silnikach SULZER rodziny A, z których szereg typów jest użytkowanych w oktrętowych układach napędowych
The paper presents the resyults of investigations related to effect of investigations into effect of changes in angle of advance of fuel injection and in opening pressure of injectors on concentration of toxic compounds in exhaust gases produced by ZS SULZER type 6 AL 20/24 engine. At the same time assessment was made of effect of these magnitudes on mechanical and thermal load of the main parts of the engine and its performance (medium indicated pressure, unitary fuel consumption). The results of the investigations show some possiblities of reducing NO emission throught change in basic magnitudes regulated with no brech of safety, performance efficiency, and duarbility of engine parts. The results can be directly employed in SULZER group A engines, of which several types are used in marine propulsion systems.