W ostatnich latach coraz większą wagę przywiązuje się do komfortu cieplnego w czasie podróży w samochodach, autobusach czy pociągach, a związane jest to z faktem, że spędzamy w nich coraz więcej czasu, a ponadto wzrasta średnia temperatura powietrza w miesiącach letnich. Wynika stąd potrzeba kolejnych badań prowadzonych na modelach numerycznych, jak i ich doświadczalnej weryfikacji. W artykule zaprezentowano wybrane wyniki obliczeń opartych na opracowanym modelu wnętrza pojazdu oraz wyniki analizy 9 potencjalnych czynników chłodniczych mogących być stosowanymi w tzw. klimatyzacji samochodowej. Obliczenia wybranych wielkości wykonano z wykorzystaniem pakietu EES dla jednostopniowego sprężarkowego obiegu chłodniczego. W końcowej części przedstawiono analizę uzyskanych wyników, również w postaci graficznej.
The thermal comfort during travel in cars, buses, and trains attracts more and more attention. This may be attributed to the fact that we are spending more time in travelling as well as summer time average temperature is still growing. This is the reason for requirements for additional research developed by means of numerical approaches as well as their experimental verification. The selected calculation results based on the model of passenger compartment of the car as well as results of analysis of nine exemplary refrigerants suitable for application in mobile air-conditioning units have bed presented. The calculations have been performed by use of EES system for one-stage compression refrigeration unit. The analysis of obtained results has been presented in the final part of the paper.