Eskalacja przemocy na morzu coraz dotkliwiej dotyka transport i logistykę morską. Inicjatywy podejmowane w celu zwalczania piractwa morskiego na świecie nie doprowadziły jednak do zmniejszenia liczby ataków. Przewoźnicy morscy oraz gestorzy ładunków starają się zatem zmniejszyć finansowe skutki ryzyka piractwa poprzez zawieranie odpowiednich umów ubezpieczenia. Celem artykułu jest pokazanie istotnych aspektów ubezpieczenia zarówno ładunków, jak i jednostek pływających w świetle zagrożenia piractwem. Główną treść artykułu stanowi analiza, pod kątem omawianego zagadnienia, angielskich klauzul ubezpieczeniowych, powszechnie stosowanych w praktyce ubezpieczeń morskich. Poruszono tu, ponadto, takie zagadnienia jak zmiany wysokości składek ubezpieczeniowych, możliwość uznawania piractwa za akt awarii wspólnej czy też ubezpieczenie opłaty czarterowej.
Maritime transport and logistics is increasingly affected by the escalation of criminal violence at seas. Initiatives undertaken in order to counter piracy worldwide have not reduced the number of incidents. Sea carriers and shippers therefore try to reduce the financial effects of piracy risk through concluding proper insurance contracts. The purpose of this paper is to demonstrate the essential aspects of cargo and vessel insurances in the face of piracy. The primary content of the paper is a piracy-oriented analysis of English insurance clauses, commonly used in marine insurance practices. Moreover, the paper discusses issues such as changes in insurance premium, possibility of recognizing piracy as a general average act, as well as loss of hire insurance.