Airports maintenance exerts a considerable impact on surface waters due to an extensive use, particularly in winter, of anti-icing and de-icing chemicals, which are conveyed to surface waters with a storm water runoff. The effectiveness of the Storm Water Treatment Plant (SWTP) at Warsaw Frederic Chopin Airport was examined with reference to the following four pollution indicators: suspended solids, oil extract, TOC and total nitrogen (TN) which, in turn, were determined in view of the following factors: the technology of mechanical sewage treatment, aircraft fuel potentials to permeate storm water sewage, and the application of antifreezes and ice- and snowmelts such as glycols, acetates and urea. In 2002 thirty-one sewage samples were taken both at the inlet and outlet of the SWTP. The obtained data was analyzed with reference to the periods with and without the application of anti-icing and de-icing chemicals and the occurrence of precipitation. The highest amount of contaminant in the inflowing sewage was observed when the use of toxic chemicals was simultaneous with the snow- and rainfall and reached the following values: suspended solids - 159.0 mg/dm', oil extract - 26.4 mg/dm', TOC - 446.5 mg/dm', TN- 142.1 mg/dm\ The effectiveness of mechanical disposal of suspended solids and oil extract in the SWTP was rather high and remained at the level of 51.3-82.7% and 45.3-70.2% respectively, which resulted in the contaminant concentration in the effluent below standard values i.e. 100 and 15 mg/dm'. The effectiveness of TOC and TN removal remained relatively low from 3.1 to 32.6% and from 8.0 to 32.6% respectively, which is understandable since the SWTP was not designed to remove TOC and TN. To reduce the discharge of large loadings of nitrogen (TN) and organic compounds (TOC), when its concentration excesses 30 and 40 mg/dm3, respectively, it is recommended to direct the storm water sewage to municipal sanitary sewers.
Funkcjonowanie portów lotniczych oddziałuje na wody powierzchniowe przez przedostawanie się do nich wraz ze ściekami opadowymi chemicznych środków odladzających stosowanych w okresie zimowym. Przeprowadzano badania efektywności pracy Oczyszczalni Ścieków Deszczowych (OSD) ujmowanych z terenu Portu Lotniczego Fryderyka Chopina w Warszawie w odniesieniu do następujących parametrów: zawiesina ogólna, ekstrakt naftowy. TOC oraz azot całkowity (TN). Wybór analizowanych wskaźników zanieczyszczenia podyktowany byl: technologią mechanicznego oczyszczania ścieków, możliwością przedostawania się do ścieków deszczowych paliwa lotniczego oraz stosowaniem środków odladzających (glikole, octany, mocznik). W ciągu całego 2002 r. pobrano 31 próbek ścieków na wlocie oraz wylocie z oczyszczalni. Przeprowadzono analizę uzyskanych wyników w odniesieniu do okresów stosowania bądź nie środków odladzających oraz do występowania opadów atmosferycznych. Stwierdzono, że najwyższe zanieczyszczenie w ściekach dopływających występowało podczas jednoczesnego stosowania środków odladzających oraz opadów atmosferycznych i przyjmowało średnie wartości: zawiesiny ogólnej -159,0 mg/dni1, ekstrakt naftowy - 26,4 mg/dm', TOC - 446,5 mg/dm', TN - 142,1 mg/dm'. Efektywność mechanicznego wydzielania zawiesin oraz ekstraktu eterowego w OSD w całym okresie badawczym byta wysoka i zmieniała się odpowiednio od 51,3 do 82,7% i od 45,3 do 70,2%, co pozwoliło uzyskać stężenia na odpływie poniżej wartości normowanych tj. odpowiednio 100 i 15 mg/dm1. Efektywność usuwania TOC oraz TN była niewielka i wynosiła odpowiednio od 3,1 do 32,6% i od 8,0 do 32,6%. OSD nie byfa jednak zaprojektowana do usuwania tych zanieczyszczeń. W celu ograniczenia zrzutu dużych ładunków związków azotu i związków organicznych wyrażonych jako TOC, kiedy ich stężenia przekraczają odpowiednio 30 i 40 mg/dm' proponuje się odprowadzanie ścieków deszczowych do kanalizacji miejskiej.