W trakcie eksploatacji silnika spalinowego w samochodzie na ogół wykorzystuje się poniżej 50% mocy znamionowej, a w miarę zagęszczania ruchu w dużych aglomeracjach jeszcze częściej zdarza się praca silnika na biegu jałowym. W takich warunkach sprawność ogólna silnika w znacznym stopniu zależy od sprawności mechanicznej, a dla biegu jałowego całe paliwo służy do pokonania tarcia wewnętrznego w silniku. Warunkiem wstępnym podjęcia prac mających na celu ograniczenie zużycia paliwa na biegu jałowym jest opanowanie pomiaru chwilowej wartości momentu obrotowego pozwalającego na pokonanie oporów tarcia w specyficznych warunkach biegu jałowego. W Politechnice Poznańskiej zostało zbudowane stanowisko pozwalające mierzyć moment sprzęgający silnik spalinowy z maszyną elektryczną służącą do hamowania lub napędzania silnika spalinowego.
A car combustion engine usually works with the power below 50% of its nominal value. Under such conditions the total efficiency of the engine essentially depends on the mechanical efficiency. This kind of efficiency results mainly from friction losses at all stages of the work cycle [1]. There are measurement methods how to determine the instantaneous torque necessary to turn the crankshaft. The measurement of instantaneous moment as opposed to the average moment, is not a simple task. The resulting torque is interfered by resonance oscillations the system: combustion engine - electric machine. This physical phenomenon disturbs the real moment of the e drive. In this paper the author proposes the elimination method of resonance oscillations from the measured torque signal.