Artykuł dotyczy optycznego czujnika zapłonu, który był używany jak źródło sygnału do wykrywania spalania stukowego jednocylindrowego silnika z zapłonem iskrowym. Intensywność optycznej emisji z komory spalania była porównana w odniesieniu do urządzeniem sygnalizacyjnego -wskazania ciśnienia. Ustalono, ze występują dobre korelacje między wskazaniami sygnalizacyjnymi z urządzenia optycznego a ciśnieniem w cylindrze, jeżeli chodzi o kąt położenia wału korbowego, jak również w odniesieniu do maksymalnych wartości obu sygnałów, zwłaszcza podczas prawidłowego zapłonu. Wyższe przyspieszenie zapłonu prowadzące do spalania stukowego charakteryzowało się słabszą korelacją. Opisane badania wstępne potwierdziły, że urządzenie optyczne może być używane dla detekcji i oceny intensywność spalania stukowego w podobny sposób jak jest to realizowane bazie urządzenia pomiarowego ciśnienia w cylindrze. Pomiary zrealizowano na jednocylindrowym, chłodzonym powietrzem silniku o zapłonie iskrowym Honda GX390 o mocy maksymalnej 9,5 kW, który został odpowiednio przygotowany do badań. Pomiary ciśnienia i natężenia emisji optycznej z komory spalania wyzwalano w oparciu o sygnał GMP generowany przez czujnik położenia wału kątowego.
Optical combustion sensor was used as a signal source to detect knocking combustion in a single cylinder SI engine. Intensity of optical emission from the combustion chamber was compared with reference signal of indicated pressure. It was found, that good correlations exist between the optical signal and the cylinder pressure in terms of crank angle and maximum values of both signals, especially during normal combustion. Higher ignition advance leading to knocking resulted in weaker strength of correlation. Described preliminary research confirmed, that optical emission signal can be used to detect and evaluate knock intensity in the similar way as it is done on the basis of the cylinder pressure signal. Measurements were realized on the Honda GX390 one-cylinder air-cooled engine of spark-ignition of the 9.5 kW maximum power with properly prepared for testing. Pressure measurements and optical emission intensity from combustion were released basing on the signal TDC generated by the sensor of crankshaft angle.