W ostatnich kilku latach można zaobserwować narastającą intensywność ruchu pojazdów na terenach zurbanizowanych europejskich miast, szczególnie utrudnione jest manewrowanie na krętych miejskich ulicach. Na terenach miejskich z coraz bardziej gęstniejącym ruchem ulicznym, szczególne trudności mają pojazdy ciężarowe dużej i średniej ładowności, co jest związane ze zbyt dużym minimalnym promieniem skrętu, osiąganym przez te samochody. Artykuł prezentuje wyniki badań eksperymentalnych modelu symulacyjnego pojazdu trzyosiowego. Badania symulacyjne oraz eksperymentalne przeprowadzono w oparciu o testy rekomendowane przez normy ISO. Takie same wymuszenia stosowano w obu przypadkach. Przebiegi czasowe danych wyjściowych (przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne, prędkość wzdłużna, przyspieszenie wzdłużne oraz przemieszczenie) były porównywalne. Wyniki pokazują,że model symulacyjny dosyć dobrze odzwierciedla wasnoci obiektu rzeczywistego.
The growing density of real estate developments in municipal areas of the European countries effected over the past few years in a more intensive traffic of heavy commercial vehicles, travelling through narrow and sinuous street of the cities. In urban areas with high density of real estate developments, the traffic of heavy commercial vehicles with heavy and medium-sized load capacity very often faces serious difficulties due to a large turning radius of those truck. The paper presents results of three-axle vehicle simulation model experimental verification. Simulation as well as experimental tests based on manoeuvres recommended by ISO. The same excitation was applied in both cases. Time histories of the output data (longitudinal and lateral acceleration, yaw velocity, longitudinal velocity and travelled distance) were compared. The results show that simulation model quite well describes properties of real truck.