Przedstawiono zróżnicowanie poziomu i kierunki rozwoju infrastruktury transportowej w nowych krajach członkowskich UE oraz w państwach aspirujących do tej organizacji. Rozważa się również tempo i kierunki transformacji badanego zjawiska. Zastosowanie metody statystycznej ma na celu dokonanie charakterystyki wielowymiarowego problemu poprzez utworzenie zmiennej agregowanej. Metodologia tworzenia tego miernika obejmuje proces normalizacji bazowych charakterystyk (unitaryzacja zerowana). Rezultatem badania jest dokonanie typologii badanych krajów ze względu na poziom rozwoju studiowanego problemu. Nastepnie wykonano prognozę kierunków rozwoju infrastruktury w poszczególnych krajach. Obejmuje ona oszacowanie czasowe wyrównywania dysproporcji rozwojowych.
The paper presents the diversity of the transport infrastructure development in new EU members and countries aspiring to that organisation. Directions and the tempo of this phenomenon transformation are considered, as well. A statistical analysis is employed to characterise multivariate phenomenon by creation of an aggregate variable. The methodology of building up this measure encompasses normalisation process of diagnostic characteristics (zeroed unitarisation). The outcome of the research is a typology of countries according to the developmental level of an issue under investigation. Subsequently the research focuses on the prognosis of directions of the infrastructure transformation in individual countries. The forecast includes the time estimate of developmental disproportions equalization.