Zmiany wartości chwilowej prędkości obrotowej wału korbowego silnika podczas rozruchu zależne są od relacji między wartością jego momentu oporów ruchu a momentem siły wytwarzanym przez układ rozruchowy. Obliczenie wartości prędkości jest możliwe na podstawie równania ruchu wału korbowego napędzanego przez rozrusznik. Jednak dla tak skomplikowanego układu mechanicznego, jakim jest tłokowy silnik spalinowy, zdefiniowanie parametrów równania ruchu stanowi trudny problem. Dokonano analizy metod opisu analitycznego wartości średniej momentu oporu silnika. Wyodrębniono składowe stalą i zmienną momentu oporów ruchu wału korbowego i przyjęto odpowiednie metody ich wyznaczania w warunkach rozruchu. Przyjęto, że składowa zmienna momentu oporu jest zależna od wypadkowej wartości sił gazowych działających na tłoki silnika. Je; wartość wyznaczano wprowadzając współczynnik tarcia dla skojarzenia czopów wału korbowego w łożysku. Jako kryterium wyznaczania wartości parametrów równania ruchu przyjęto stopień zgodności wyników obliczeń wartości momentu oporu silnika z wynikami eksperymentu
The changes of engine crankshaft temporary rotational speed during its start-up depend on relation between crankshaft resistance torque and the torque of starting system. Rotational speed value calculating is possible using motion of crankshaft equation driven by starter. But for such complicated mechanical set, which is piston combustion engine, determining of equation parameters is difficult problem. There is made the analysis of analytical description methods of engine resistance torque. There were separated the constant and changeable components of engine crankshaft resistance torque and there were taken the appropriate methods of their determining at starting conditions. There were made an assumption that the changeable component of resistance torque depends on the whole gaseous force impacting on engine pistons. Its value was determining using a coefficient of friction for bearings connections. As a criterion of determining of motion equation parameters was taken the compatibility degree of engine resistance torque computing results and experimental findings.