Przedstawiono w syntetyczny sposób powiązania między praktyką projektowania i konstruowania mostów, zwłaszcza z betonu, a osiągnięciami nauki w obszarach dotyczących mostownictwa. Wskazano na częste przypadki wyprzedzania przez praktykę ujęć teoretycznych, a także "wymuszania" przez udane i - częściej - nieudane osiągnięcia realizacyjne potrzeby podejmowania badań i analiz naukowych. Na tym tle przedstawiono ewolucję normalizacji w mostownictwie betonowym oraz stopień, w którym czerpała ona i czerpie z osiągnięć nauki. Przedyskutowano problem czy stanowi ona hamulec czy motor postępu w mostownictwie i czy sprzyja kreatywności projektantów i dążeniu do oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych, egzemplifikując to przykładami ze światowego i krajowego budownictwa mostowego. Omówiono podstawy naukowe Eurokodów dotyczących projektowania mostów żelbetowych i z betonu sprężonego.
The connections between design practice for concrete bridges and research development in bridge engineering have been presented in the paper in a very synthetic manner. Very often cases of overtaking the theoretical approaches by every-day practice as well as R&D forced by successful and - more often - unsuccessful implementations have also been indicated. Against this background the evolution of concrete bridges standardization has been shown along with a way how it still draws on the recent R&D in bridge engineering. The issues: is it an obstacle or a motion of technological progress in bridge engineering or does it favor designer's creativity and his/her endeavor for originality in material and structural solutions - have been widely discussed along with domestic and worldwide bridge construction examples. Finally, the scientific background of Eurocodes for concrete bridges design has been presented.