W pracy przedstawiono pewien etap rozważań z obszaru bezpieczeństwa jazdy, w zakresie możliwym do uwzględnienia we wczesnej fazie projektowania trójosiowego szosowo-terenowego samochodu ciężarowego. Przy wykorzystaniu modelu matematycznego samochodu o 14-tu stopniach swobody przeprowadzono cykl badań symulacyjnych opisujących wpływ zwiększonego tłumienia wiskotycznego w zawieszeniu środkowego i tylnego mostu napędowego na stan obciążeń dynamicznych w miejscu pracy kierowcy. Wyniki badań uzyskane w kolejnych cyklach obliczeniowych przy zwiększonym tłumieniu w zawieszeniu osi tylnych określiły ogólną skuteczność takiego rozwiązania na przebieg drgań nadwozia.
The paper deals with problem of safety driving which is possible to take on during early stage of designing three-axle cross-country truck. By means of 14 DOF model, influence of increased damping in suspension of middle snd rear axle was desribed. Driving comfort is the special topic of this work. General solution was achived during numerical simulatation and the results according to determinate quality indices are presented.