W rozprawie przedstawiono oryginaIną koncepcję oraz ogólną teorię i model obliczeniowy estymacji emisji skladników zanieczyszczeń wydzielanych do atmosfery pochodzących z dowolnych źródeł i obciążających określony obszar. Ogólna teoria i opracowany model estymacji emisji umożliwia obliczenie cząstkowych i łącznych sum skladników emisji z wykorzystaniem modelowania i symulacji oraz rachunku macierzowego. 0gólną teorię rozwinięto i uściślono oraz sformułowano model obliczeniowy estymacji emisji pochodzących z silników spalinowych z wbudowanym systemem modelowania i symulacji obciążeń eksploatacyjnych. Opracowany model obliczeniowy oraz metodyki badawcze z programami symulacyjnymi mają na celu dokładniejsze niż do tej pory określenie charakterystyk i współczynników emisji reprezentatywnych dla poszczególnych rodzajów i grup źródeł silnikowych. Zapewnia również bliższą rzeczywistości estymację sumarycznych emisji szkodliwych składników spalin obciążających określony obszar. Źródłami emisji są obiekty napędzane silnikami spalinowymi różnych typów pracujące w zidentyfikowanych warunkach eksploatacji i zużycia paliwa. Obszarem odniesienia są pomieszczenia zamknięte, kopalnie, miasta, akweny wodne lotniska, trasy przelotów, kraje, kontynenty oraz cały glob ziemski. Uwzględniono możliwość obliczania cząstkowych sum emisji składników spalin oraz przepływy emisji między obszarami. Ogólny model uszczegółowiono dla źródeł spalin z obiektów napędzanych przez silniki tłokowe i przepływowe podzielonych na grupy i kategorie uwzględniające typ i wielkość silnika, stosowany system spalania, rodzaj paliwa i zastosowania eksploatacyjne [...]
This treatise presents original conception and general theory and computational model for estimation of particular components of engine exhaust emitted to atmosphere. General theory and developed model of estimation of emission makes possible to compute partial and total sums of particular emission components with modelling, simulation and matrix calculations. General theory was explicated and specified and computational model was formed, model of internal combustion engine emissions with engine operation loads modelling and simulation model build-in. Elaborated computational model and research procedures with simulation programs allow to define emission characteristics and coefficients representative for particular sorts and groups of engine sources more exactly than before. It assures also near to reality estimation of global emissions of harmful exhaust components straining defined area. Objects powered by various types of internal combustion (IC) engines and working in identified engine operation environments and fuel consumption are sources of emissions. Regions of relationships are closed spaces, mines, cities, water areas, airfields, airways, countries, continents and whole terrestrial globe. Possibility of computation of partial emission sums of particular exhaust components and emission flows between areas was included. General model was detailed for exhaust sources from objects powered by piston and turbomachinery IC engines, divided into groups and categories who take into account engine type and size, combustion system used, fuel kind and engine operation applications […]