Problemy związane z realizacją polityki zrównoważonego rozwoju transportu oraz niedoinwestowanie infrastruktury transportowej sprawiły, że niezbędna jest w Europie reforma systemu obciążeń za korzystanie z infrastruktury transportowej. Aby prowadzić działania w kierunku większej zgodności kosztów użytkowania infrastruktury z faktycznie ponoszonymi opłatami, należy znaleźć metodę obciążania użytkowników w sposób optymalny. Teoretycy generalnie zgadzają się, że taką metodą jest rachunek oparty na kalkulacji krótkookresowych kosztów krańcowych. W odniesieniu do infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu oznacza to konieczność podjęcia badań w kierunku wyliczenia tych kosztów w poszczególnych krajach / regionach. Celem niniejszego artykułu jest prezentacja wyników prac prowadzonych w zespole Katedry Badań Porównawczych Systemów Transportowych Uniwersytetu Gdańskiego w ramach projektu badawczego Unii Europejskiej GRACE. Opracowano model ekonometryczny i dokonano wyliczenia kosztu krańcowego dróg krajowych w Polsce, wskazując równocześnie na problemy związane z dostępnością danych, co jest charakterystyczną cechą wszystkich gospodarek przechodzących proces transformacji oraz dokonując interpretacji uzyskanych wyników.
In recent years Europe faces increasing problems in introduction of balanced growth strategy in transport. One of main reasons for that is under investment of transport infrastructure which in turn leads to urgent need of rebuilding of infrastructure use charges and revenues system. Key problem in that field could be identified as need to develop honest system linking cost incurred with charges paid. Currently the schemes based on marginal cost estimates are believed to be optimal solution. This paper deals with the problem of road infrastructure use costs calculation. First Polish study in that regard has been recently conducted by Department of Comparative Analysis of Transportation Systems at the University of Gdansk under EU-based project GRACE. Econometric modelling has been used to relate traffic impacts on costs of infrastructure use. Based on the results cost levels have been calculated. Conclusive results are compared with other relevant studies in EU countries and differences are identified and discussed.