Zastosowanie Inteligentnych Systemów Transportu jest jednym ze sposobów udoskonalenia układów transportowych. Systemy te dostarczają szeroki wachlarz narzędzi począwszy od zaawansowanych systemów sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej do systemów ostrzegania o możliwości wystąpienia wypadku. Zgodnie z ustaleniami podjętymi w Sopocie w 2002 roku, miasta Aglomeracji Trójmiejskiej przystąpiły do opracowania koncepcji systemów zarządzania ruchem na podległych sobie drogach. Pierwszym elementem prac było przygotowanie koncepcji trójmiejskiego systemu aglomeracyjnego, któremu nadano nazwę TRISTAR. Kolejnym etapem prac było opracowanie koncepcji systemu zarządzania ruchem dla Gdyni. W niniejszym referacie przedstawiono przesłanki do zastosowania Inteligentnych Systemów Transportu w Gdyni, założenia, cele stosowania systemu, koncepcję jego architektury oraz koncepcję funkcjonowania poszczególnych podsystemów, które zostaną zintegrowane w ramach planowanego systemu TRISTAR - Gdynia.
Intelligent Transportation Systems provide many tools such as advanced management traffic systems or emergency systems to improve transportation systems. Towns of Tri-City Aglomeration started to work out conceptions of traffic management systems according to agreement established in Sopot in 2002. The first stage of conception works was to work out the concept of aglomeration system - TRISTAR. The next stage was to work out intelligent transportation system concept for Gdynia. The paper concerns reasons to apply ITS, assumptions and objectives to apply the system, concept of system architecture as well as concept of sub-systems which are to be integrated within TRISTAR - GDYNIA system.