The paper deals with an approach to computer implementation of discrete event simulation models of transport systems. For that purpose Petri net modeling tool was applied, enriched by timing and control. Timing, based on timestamps and planning of events, has been integrated with control mechanism based on predicates. Programmatic implementation of those mechanisms in object-oriented RAD environment is described and illustrated by two categories of simulation models: with operation- or task-oriented structure. The rules for timing and control are discussed in the context of multi-thread realization of simulation models.
Referat dotyczy pewnego podejścia do symulacyjnego modelowania systemów zdarzeń dyskretnych. Metoda symulacji jest oparta na sieciach Petriego, powszechnie stosowanym formalizmie sieciowego opisu modeli symulacyjnych. To narzędzie zostało wzbogacone przez rozszerzenia semantyczne pozwalające wyrazić w modelach aspekty czasu i sterowania, niezbędne dla odwzorowania procesów realizowanych przez systemy transportowe. Głównym celem referatu jest opisanie zasad komputerowej implementacji tych mechanizmów w Delphi - obiektowo zorientowanym środowisku RAD. Przedstawione rozwiązania były użyte do definiowania dwóch kategorii modeli symulacyjnych, określonych na podstawie różnych interpretacji semantycznych modelowanych systemów - zorientowanych na operacje lub zadania. Pierwsze z tych podejść semantycznych było stosowane w modelowaniu procesów transportowych i logistycznych, drugie było użyteczne przy tworzeniu modeli rozproszonych kolejowych systemów sterowania. Krótko wyjaśniono zasady konstruowania modeli symulacyjnych tych dwóch typów. Przedyskutowano mechanizmy czasowe i sterujące w kontekście wielowątkowego wykonania symulacji. Podział modelu symulacyjnego na szereg współbieżnie wykonywanych wątków programowych nakłada dodatkowe wymagania na procedury sterujące przebiegiem symulacji oraz wprowadza zagadnienia komunikacji i synchronizacji między procesami realizowanymi w oddzielnych wątkach. Proponowane jest zastosowanie opisanych narzędzi symulacyjnych do tworzenia modeli interaktywnych obliczeń w transportowych systemach telematycznych.