Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem w czasie światowego kryzysu gospodarczego wymaga od zarządzających wykorzystania wszystkich dostępnych zasobów, zwłaszcza wiedzy do obrony do obrony przed zagrożeniami a także wykorzystania okazji pojawiających się w otoczeniu. W związku z obniżoną skłonność klientów do zakupów wynikającą ze wzrostu ich nieufności i podejrzliwości do dostawców produktów i usług, rozpowszechnić powinno się holistyczne podejście do biznesu, zmierzające do wzmocnienia tych atrybutów firmy, które charakteryzują organizacje o wysokim poziomie zaufania. W tym celu proponuje się wykorzystanie w procesach analitycznych perspektywy "7E"- empatia, etyka, ekonomia, estetyka, ekologia, energia i emocje do weryfikacji własnych działań, zwłaszcza w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Klasyczne instrumenty marketingowe, bazując na nowym wzorcu "10F"( Future, First, Focus, Fast, Flexibility, Friendly, Facility, Fairness, Feed back, Feasibility) powinny zostać zmodyfikowane i przystosowane do realizacji strategii marketingowych w nowych warunkach.
During the world economic crisis the management of marketing require from managers the use of all available supplies, especially knowledge to the defense before threats and also utilization of opportunities appearing in surroundings of the company.In relation to lowered customer's shopping abilities which come from the growth of their distrust and suspiciousness to tradesmen of products and services, one should disseminate the holistic approach to the business, aiming the growth of these attributes of the firm which characterize organization's high level of confidence. In this case one proposes use of "7E"- empathy, ethics, economy, aesthetics, ecology, energy and emotions in the analytic processes of the perspective for the verification of own works, especially in the range of the social responsibility f the business. Classic marketing instruments, based on new pattern "10F" (Future, First, Focus, Fast, Flexibility, Friendly, Facility, Fairness, Feed back, Feasibility) should be modified and adapted to new conditions of marketing strategies realizations.