The paper introduces risk factors, causing spoilage of cooling and frozen perishable products, transported in refrigerating containers. Possibility of this factors appearance during containers handling on port territory has been analysed. Danger of refrigerated cargo temperature rise is a result of prolonged separation of container from electric power supply. The lC container was ca1culated as an example. Received outcomes shows a possibility of essential container thermalload reducing and cargo safety level increasing by optimisation of individual handling operations order and arranging of containers with diverse storage temperature all around power supply board on port terminal territory.
W artykule przedstawiono czynniki ryzyka powodujące psucie ładunków chłodzonych i mrożonych przewożonych w kontenerach chłodniczych. Przeanalizowano możliwość wystąpienia tych czynników podczas obróbki kontenerów na terenie portu. Stwierdzono niebezpieczeństwo podwyższenia temperatury ładunku schłodzonego w wyniku długotrwałego odłączenia kontenera od zasilania elektrycznego. Na przykładzie kontenera IC pokazano możliwość istotnego zmniejszenia obciążenia cieplnego kontenera i podwyższenia poziomu bezpieczeństwa ładunku w wyniku optymalizacji kolejności poszczególnych operacji obróbki i rozmieszczenia kontenerów o zróżnicowanej temperaturze zagrożenia wokół stanowiska zasilającego.