The Maintenance factors and destructive processes which affect systems and elements of technical objects result in undesirable changes of values of their functional features, which causes damages. A damage to a technical object has been defined as exceeding permitted boundary values by significant features characterizing their elements. On the basis of analysis results of the author's own research concerning damages to means of transport, used in real transport systems, it has been found that these damages are the effect of different forcing factors. A certain number of damages is caused by natural wear of machine elements, whereas other damages can occur in result of ineffective repair of a previous damage. Thus, the so called recurrent (secondary) damages occur in a short period of time. On the basis of literature and maintenance and operation analysis results it was found that the most frequent cause of recurrent damage occurrence is improper quality of repairs of the analyzed means of transport. Primary damages are not dependent on each other and they appear randomly, whereas recurrent damages do depend on each other and their occurrence is the conditioned by earlier occurrence of a repair, and above all, by its poor quality. In the paper, a method for evaluation the influence of carried out repairs on transport means operational reliability, has been presented On the basis of the analysis of the moments in which damages to the means of transport and of the time interval lengths between them a simulation model representing a real stream of the damages was built, which enables to evaluate influence of the efficiency of the performed repairs of the means of transport in the real transport system.
Czynniki eksploatacyjne i procesy destrukcyjne wpływające na układy i elementy obiektów technicznych powodują niekorzystne zmiany wartości ich cech funkcjonalnych, powodujących uszkodzenia. Uszkodzenie obiektu technicznego zdefiniowano w pracy jako przekroczenie dopuszczalnych wartości granicznych przez istotne cechy opisujące jego elementy. Na podstawie analizy wyników badań własnych dotyczących uszkodzenia środków transportu, użytkowanych w systemach transportowych stwierdzono, że są one wynikiem oddziaływania różnorodnych czynników wymuszających. Pewna liczba uszkodzeń wynika z naturalnego zużywania się elementów maszyn, natomiast inne uszkodzenia mogą być spowodowane nieskuteczną naprawą poprzednio powstałego uszkodzenia. Na wskutek tego powstają tzw. uszkodzenia powtarzalne (wtórne), w krótkim przedziale czasu. Na podstawie analizy literaturowych oraz wyników badań eksploatacyjnych stwierdzono, że przyczyną powstawania uszkodzeń powtarzalnych jest przede wszystkim niewłaściwa jakość napraw rozpatrywanych środków transportu. Uszkodzenia pierwotne są niezależne od siebie i występują w sposób losowy, natomiast uszkodzenia powtarzalne są zależne, a ich wystąpienie jest uwarunkowane wcześniejszym wystąpieniem uszkodzenia pierwotnego i w głównej mierze skutkiem niewłaściwej jego naprawy. W niniejszym opracowaniu przedstawiono metodę oceny wpływu skuteczności realizowanych napraw na niezawodność działania środków transportu. Na podstawie analizy chwil wystąpienia uszkodzeń środków transportu oraz długości przedziałów czasowych zawartych między nimi, zbudowano model symulacyjny odwzorowujący rzeczywisty strumień uszkodzeń, którego badanie umożliwia ocenę wpływu skuteczności napraw realizowanych w rzeczywistym systemie transportowym.