In this paper the influence of introduced airworthiness directives and bulletin services on in-service process were described. During the in-service time two main states can be distinguished: exploitation and service. An aircraft is an example of technical object in which exists strong relations between these states. The main aim of any airline is to maximize its profits. Such an optimization is affected by several factors. They are mainly connected to the service state (service cost minimization) as well as to the exploitation state (flight interval minimization, frequency ratio maximization, work waiting time minimization, etc.)
W referacie zostanie zaprezentowany sposób poprawnego planowania prac obsługowych oraz wpływ wprowadzenia dyrektyw zdatności i serwisów biuletynowych na proces eksploatacji statku powietrznego. W procesie eksploatacji obiektu technicznego istnieją dwa główne stany: użytkowania oraz obsługiwania. Statek powietrzny jest obiektem technicznym w którym istnieją silne relacje pomiędzy tymi stanami. Głównym celem linii lotniczej jest maksymalizacja zysków. Na taką optymalizację wpływa kilka czynników. Czynniki te związane są ze stanem obsługiwania (minimalizacja kosztów obsługi technicznej), jak również w dużym stopniu ze stanem użytkowania (minimalizacja czasów pomiędzy lotami, maksymalizacja wskaśnika wypełnienia statku powietrznego, minimalizacja czasu oczekiwania statku powietrznego na wykonywanie pracy przewozowej itp.).