The Gulf of Finland (GOF) is considered one of the most dense place in the world in terms of marine traffic, and in addition to the Danish Straits it forms the narrowest and shallowest waters in the Baltic Sea. As the volume of shipping in the GOF increases constantly, so does the risk of accidents. This paper presents a model for risk assessment for vessels colliding with emphasis put on tankers. A new adaptation of pre-existent physical model based on molecular collision theory for probability of collision assessment is presented. The consequences of an accident are expressed in the monetary terms, and concern the costs due to an oil spill. Neither loss of humans' life nor structural damages were considered in the presented risk model. The risk that colliding tankers pose are assessed for winter and traffic summer profiles separately.
Zatoka Fińska jest uważana za jedno z tych miejsc na świecie, które charakteryzują się największą intensywnością ruchu morskiego, a oprócz Cieśnin Duńskich stanowi najwęższy i najpłytszy szlak wodny w akwenie Morza Bałtyckiego. Ponieważ intensywność ruchu statków na obszarze Zatoki Fińskiej ciągle rośnie, zwiększa się również ryzyko wypadków. W niniejszym artykule przedstawiono model dla oceny ryzyka związanego z kolizją statków, ze szczególnym uwzględnieniem tankowców. Przedstawiono nowe zastosowanie znanego wcześniej modelu fizycznego opartego na teorii kolizji molekularnych oraz użycie tego modelu do oceny prawdopodobieństwa kolizji statków. Konsekwencje takiego wypadku są wyrażone jako koszty materialne i związane są ze stratami spowodowanymi przez wyciek ropy. W zaprezentowanym modelu ryzyka nie uwzględnia się start życia ludzkiego ani szkód materialnych poniesionych przez armatorów. Ryzyko związane z kolizją tankowców oceniono oddzielnie dla letniego i zimowego profilu pogodowego.