Wynagrodzenie jest jedną z funkcji zarządzania zasobami ludzkimi, dotyczy każdej firmy, niezależnie od rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności [3, s. 5]. Według M. Amstronga [1, s. 497] na system wynagrodzeń składają się sposoby, procesy i praktyki wynagradzania pracowników zgodnie z ich wkładem, umiejętnościami, kompetencjami oraz wartością rynkową. Aby firma mogła być konkurencyjna i rozwijać się, niezbędne jest ciągłe doskonalenie i dostosowywanie systemu motywowania do zmiennych potrzeb firmy i pracowników. Płaca i inne dochody z pracy stanowią przecież podstawowe motywatory ludzkich działań [3, s. 54]. Instrumentem różnicowania wynagrodzeń za efekty pracy są formy płac. Mają one wpływ na te składniki wynagrodzenia. Odpowiedni ich dobór ma wpływ na wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa [2, s. 268]. Badania systemów wynagrodzeń przeprowadzono w dwóch jednostkach organizacyjnych prowadzących działalność handlową na Dolnym Śląsku. Ze względu na brak zgody tych jednostek na ujawnienie ich nazwy, oznaczono je symbolami HM-i i HM-2.
Two hypermarkets were presented, foreign and domestic. Remuneration systems applied in these companies were described. Comparative analysis of components of the salary and the methods of establishing these components were discussed. Results of questionnaire research on remuneration systems applied in those companies were also presented. Several ways of improving the systems were suggested.