Na przestrzeni kilku ostatnich lat koncepcja zarządzania wiedzą (ZW) zajmuje jedno z czołowych miejsc w większości opracowań z zakresu zarządzania. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku był to temat stosunkowo nowy. Na początku XXI w. - dobie globalizacji, nowej gospodarki, erze informacyjnej knowledge management traktuje się (zresztą słusznie) jako niezwykle cenne narzędzie dla organizacji. Doceniają ją nie tylko naukowcy, ale również menedżerowie, pracownicy indywidualni oraz zespoły. W większości nowych koncepcji, zarządzania zmianą, zarządzania innowacjami, zarządzania czasem i innych motywowi "wiedzy" poświęcone jest dużo uwagi. Mimo dużej ilości "wiedzy na temat wiedzy" temat ten nie wydaje się wyczerpany w małym nawet stopniu. Analiza, sprawdzanie i ocena wiedzy jest bowiem zadaniem niezwykle trudnym. Podstawowym problemem jest natura wiedzy - niemierzalna, często nie uświadamiana sobie przez jej "właścicieli", czasem niedoceniana lub obserwowana w niewłaściwej perspektywie. Trudna jest również ocena w oparciu o jednolite dane empirycznie. Wiedza ma co najmniej dwojaki wymiar - statyczny i dynamiczny [13]. Związana jest ściśle z zasobami ludzkim w organizacji - tak jak trudno jest opisać, ocenić, "wtłoczyć w ramy" człowieka, tak też i opisanie wiedzy, napotyka wiele trudności. Natłok informacji w każdej organizacji i związany z tym problem selekcji i wartościowania wiadomości, "wiedza cicha" i "wiedza jawna", niematerialność tego zasobu, trudności w pozyskiwaniu, lokalizacji, kumulacja wiedzy a następnie jej dzielenie, rozpowszechnianie, przetwarzanie, wykorzystywanie, problem zrozumienia efektu synergii w wyniku połączenia zasobów wiedzy różnych ludzi (chociażby w przypadku metody "burza.
The following article describes the knowledge management, especially its creation, accumulation and transfer in organization. It shows the reasons, why the knowledge management is currently so often and willingly raising issue. .It explains the definitions of knowledge and knowledge management, presents the types of knowledge in organization. It reminds its connection with the organization and with the surroundings. It shows several conceptions of knowledge management created by polish and foreign scholars and the model of knowledge management in organization. It takes notice of necessity for permanent development of knowledge. It emphasizes the synergy effect, which is the final effect of forming knowledge and its disseminating . It points the methods and instruments which can make the knowledge management process to be more effective. It represents the results of this process in organizations when the knowledge management is popular. It shows the inseparable connection between knowledge resources and human resources. People create and use knowledge - it's the most important thine to remember.