W pracy rozpatrywane są zagadnienia emisji wibroakustycznej skrzyni przekładniowej typu "power shift" w połączeniu z analizą niektórych jej parametrów geometrycznych. W strukturze badanej skrzyni przekładniowej zmiana odległości międzyosiowej pod wpływem obciążenia jest przyczyną zmiany parametrów kinematycznych w parze zębatej z1:z3 oraz w parze z3:z5. Analiza wyników badań w postaci sygnałów wibroakustycznych zarejestrowanych na poszczególnych stopniach przełożenia wykazała, że największe wartości liczbowe tych sygnałów występują w łańcuchu kinematycznym, mającym w swojej strukturze koło zębate z3.
In this paper, vibroacoustic emission problems in gear transmission, type of "power shift" together with analysis of some its geometrical parameters have been discussed. In a structure of the gear box under test, the change of distance between two axes is a reason for change in kinematic parameters of the toothed-pair z1:z3 as well as the pair z3:z5. The analysis of test results in the form of vibroacoustic signals as recorded at each gear ratio proved that maximum values of that signals existed in a kinematic chain having the z3 gear wheel in its structure.