W artykule omówiono wpływ temperatury pracy węzła tarcia na efektywność przeciwzużyciową modelowanych kompozycji smarowych, zawierających pakiety dodatków smarnościowych. Badania tribologiczne przeprowadzone za pomocą testerów T-02 (zacieranie) oraz T-11 (zużywanie. Po testach badano zmiany stanu chemicznego środka smarowego oraz charakter chemiczny warstwy wierzchniej roboczych powierzchni węzła tarcia. Stwierdzono, że w temperaturze nieprzekraczającej 100°C wytypowane dodatki nie wpływają znacząco na właściwości przeciwzużyciowe zawierających je kompozycji smarowych. Dopiero w temperaturze 150°C i wyższej w zasadniczym stopniu kształtują one właściwości smarne kompozycji.
The auhtors investigated the influence of friction couple working temperature on wear characteristics of model lubricating oil composition with triboactive additives. Tribological experiments were carried out using T-02 four-ball tester (EP properties) and T-11 ball-on-disk type tester (AW properties). The chemical constitution of lubricants and chemical character of the surface layer were investigated after tribological tests. It has ascertained that in temperature up to 100°C the investigated additives do not significantly effect on wear characteristics. Lubricating properties of compositions are seen at 150°C and higher temperatures.