Celem artykułu jest analiza jakości zastosowanego w Poznaniu priorytetu tramwajowego, zarówno na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, jak i poza nimi. Zakres zastosowanego priorytetu w Poznaniu jest duży, od priorytetu pełnego do priorytetu ujemnego, nie obejmuje jednak wszystkich wymienionych w części teoretycznej artykułu typów. Rezultaty stosowania priorytetu wskazują na jego zalety, ale również problemy czy nawet zagrożenia dla jakości ruchu innych użytkowników skrzyżowań. Problemy w szerszym zastosowaniu priorytetu wiążą się z wieloma zagadnieniami, od medialnych kwestii finansowych i politycznych po zagadnienia techniczne, logiczne i prawne. Osobną kwestią jest zapewnienie płynności przejazdu poza skrzyżowaniami - na wspólnych z samochodami pasach zagrożonych samochodowymi zatorami, w miejscach przechodzenia pieszych czy przy lewoskrętach samochodowych. Konkluzją referatu jest z jednej strony zachęta do poprawy jakości transportu zbiorowego przez priorytet w ruchu ulicznych, a z drugiej wskazanie na konieczność dalszych badań i realizacji nowatorskich rozwiązań. Celem powinna być poprawa jakości ruchu zarówno transportu zbiorowego - poprzez jak największą eliminację zatrzymań, zwolnień i wstrzymań tramwajów - jak i uczestników ruchu kolizyjnych z ruchem tramwajowym.
Aim of this article is to analyse quality of tram priority applied in Poznań, both on junctions with traffic lights and outside these junctions. Scope of the priority is large, ranging from full to negative priority, but does not cover all priority types listed in the article's theoretical chapter. Result of tram priority use show advantages, but also problem or even threats for other junction users' traffic quality. Problems with wider application of tram priority cover many fields, from economic and political to technical, logical and legal. A separate problem is provision of tram flow freedom outside junctions - on lanes shared by trams and cars prone to traffic jams, pedestrian crossings or left turns crossing tram tracks. The article concludes with an advice to improve public transport traffic quality by enhancing priority in city traffic, and a statement that further research and testing of new priority methods is required. The priority should aim to improve public transport traffic by minimizing stops, decelerations and halts, but also take into account possible improvements for traffic streams collisive with public transport streams.