Przedmiotem badań były dwa odlewnicze stopy aluminium - z grupy 4xxx (AlSi5Cu2Mg) oraz z grupy 2xxx z dodatkiem Ni (AlCu4Ni2Mg2), stosowane obecnie na silnie obciążone części maszyn oraz elementy konstrukcyjne silników lotniczych i samochodowych poddawane długotrwałej eksploatacji w podwyższonej temperaturze. Na podstawie analizy wyników badań stwierdzono, że w rezultacie długotrwałego wygrzewania w mikrostrukturze stopów AlSi5Cu2Mg i AlCu4Ni2Mg nastąpił znaczny wzrost rozmiarów cząstek fazy umacniającej oraz zmienił się ich kształt. Degradacja mikrostruktury badanych stopów była przyczyną znacznego zmniejszenia ich właściwości wytrzymałościowych.
The investigation was carried out on the two casting alumium alloys 4xxx (AlSi5CulMg) and 2xxx with Ni addition (AlCu4Ni2Mg2). These alloys are widely used in the world aircraft and automobile technique. The service conditions cause that the construction elements made from alloys are subjected to the action of elevated temperature for a long time. The results of microscopic observation clearly indicate that the degradation of microstructure under the influence of long-term operating heat loads was consisted in growth of hardening phase precipitates and change i of their shape. These phenomena caused a change of the mechanism of hardening phase precipitates and dislocations interaction and in consequence decrease in mechanical properties of the alloy.