W artykule przedstawiono wyniki badań tribologicznych blach karoseryjnych ocynkowanych elektrolitycznie. Badania wykonano za pomocą aparatu trzpień/tarcza w warunkach smarowania. Do badań przyjęto handlowy olej bazowy SN150 oraz przygotowane z jego udziałem modelowe kompozycje smarowe z dodatkami siarkoorganicznymi. Zaobserwowano zwiększone w porównaniu z olejem bazowym wartości współczynnika tarcia i zużycia masowego w układzie tarciowym z udziałem kompozycji modelowych. Po badaniach tribologicznych prowadzono obserwacje mikroskopowe warstw wierzchnich próbek. Na podstawie uzyskanych informacji i danych literaturowych opracowano model zużywania się warstw cynku na powierzchni blach karoseryjnych.
The article presents the results of tribological research of car body sheets electrogalvanized. The investigations have been carried out by means of device pin on disc in presence of oil. In researches there have been used commercial base oil SN150 and model of grease compositions with sulphur additions has been prepared on its base. One observed enlarged values of coefficient of friction and wear - in frictional. system with participation of model compositions with comparison to base oil. After the tribological investigations there have been made microscopic observations of surface layers. Basing on obtained informations and given literature data the model of wear the layers of zinc from surface of car body sheets, was proposed.