W pracy dobrano skład chemiczny stali C-Mn-Si z mikrododatkami Nb i Ti oraz ustalono warunki walcowania metodą obróbki cieplno-mechanicznej blach o strukturze ferrytyczno-martenzytycznej (DP) oraz ferrytyczno-bainitycznej z austenitem szczątkowym, tj. typu TRIP. Warunki obróbki cieplno-mechanicznej dobrano na podstawie opracowanego wykresu przemian austenitu przechłodzonego odkształconego plastycznie OCTPC oraz kinetyki rozpuszczania się w austenicie faz międzywęzłowych TiN i NbC. Stwierdzono, że blachy wytworzone tą metodą mają bardziej drobnoziarnistą strukturę oraz korzystniejsze własności mechaniczne niż po klasycznym hartowaniu niezupełnym lub izotermicznym z temperatury nieco wyższej od Ac, stali.
The chemical composition of the Nb, Ti microalloyed steel was established. The rolling and cooling conditions in the thermomechanical treatment of sheets with a ferritic-martensitic (DP-type) structure and a ferritic-bainitic with retained austenite (TRIP-type) structure were determined. It was found that sheets produced according to this method have afine-grained structure and better mechanical properties than after the classical underhardening or isothermal quenching from the temperature slightly higher thanAcl of the investigated steel. Applied process conditions can be useful to create an integrated rolling line of multiphase structure sheets for the automotive industry.