Tradycyjnym materiałem bazowym na elementy nośno-przewodzące trakcji elektrycznej od początków jej powstania jest miedź elektrolityczna. Ze względu na mnogość systemów zasilania kolei, rozwiązań konstrukcyjnych sieci trakcyjnej, projektowanej prędkości jazdy i obciążalności prądowej linii, wykorzystuje się wiele stopów miedzi, zawierających różne dodatki stopowe, m.in. Ag, Mg, Zr, Cr, Sn, Cd, zapewniających uzyskanie pożądanych własności mechanicznych i elektrycznych elementów sieci. W artykule zamieszczono przegląd niskostopowych gatunków miedzi stosowanych na przewody jezdne oraz ich charakterystykę pod kątem możliwości kształtowania ich własności mechanicznych w procesie ciągnienia.
Traditional basic material for carrying-conductive elements of electrical traction from the beginning of its existence is electrolytic copper. In consequence of multiplicity of railways power supply systems, traction line’s construction solutions, planning speed and line current capacity, many of copper grades are in use, containing various alloy addition like: Ag, Mg, Zr, Cr, Sn, Cd, providing desirable mechanical and electrical properties of line elements. In the paper is placed wide range of low-alloyed copper kinds applied for trolley wires and their characterization because of their properties engineering capabilities in drawing machine lines.