Opracowanie przedstawia kształtowanie się wielkości przewozów towarowych w Polsce w latach 1950-2008. W kolejnej części zostały przedstawione istotne przyczyny obecnego złego stanu technicznego infrastruktury kolejowej. Przystąpienie Polski do Wspólnoty Europejskiej umożliwiło pozyskanie nowych źródeł finansowania, także na interoperacyjność kolei, w tym wdrożenie systemu ERTMS usprawniającego sterowanie ruchem pociągów. W części końcowej omówiono problematykę jakości usług jako czynnika mogącego przyczynić się do rozwoju transportu kolejowego.
The study presents - in the first part - the evolution of the volume of freight transport in Poland in the years 1950-2008; its peak was in 1978, afterwards only a declining trend. Liberalization of transport contributed to their growth (after 2002). The remainder of the text contains transport expectations of recipients of rail traffic, including pan historic. In the next section were presented substantial reasons of the present bad condition of railway infrastructure. Polish accession to the European Community has allowed the acquisition of new sources of funding, also for the interoperability of rail, including the implementation of ERTMS system that facilitates train control. The final section dealt with the issues of quality of service as a factor which can contribute to the development of rail transport.